Abonnementen
Met een abonnement bij VP-Nederland heeft u toegang tot al onze diensten. Wij hanteren een transparant abonnementsmodel. U kiest het abonnement dat het best past bij uw organisatie.
Met beide abonnementen minimaliseert u de risico’s en aansprakelijkheid op het gebied van ongewenste omgangsvormen en integriteit, waardoor uw organisatie voldoet aan de wettelijke verplichting om een veilige werkomgeving te bieden.

Pool vertrouwenspersonen
Voorkom escalatie!
Een medewerker die wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen kan kiezen uit onze diverse pool van vertrouwenspersonen. Deze pool bestaat uit gecertificeerde vertrouwenspersonen met verschillende achtergronden.
De vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:
- Eerste opvang van uw medewerkers: hun verhaal aanhoren en samen een passende oplossing zoeken voor de situatie.
- Voorlichting geven aan de medewerkers en leidinggevenden over ongewenst gedrag en integriteitskwesties. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van een aanspreekcultuur binnen de organisatie.
- Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het management op uw PSA beleid (psychosociale arbeidsbelasting).
Mocht er geen directe oplossing zijn, dan denkt de vertrouwenspersoon mee over eventuele vervolgstappen.

Jaarverslag en signalering
Inzicht!
Jaarlijks ontvangt u een anoniem verslag, wat voldoet aan de wettelijke eisen, met daarin een overzicht van de meldingen van ongewenste omgangsvormen en niet integer gedrag. Het verslag geeft een indruk hoe de medewerkers het werkklimaat binnen uw organisatie ervaren. Naast de feitelijkheden, die zijn benoemd in het verslag is het waardevol om op basis van het verslag met elkaar in gesprek te gaan over ongewenste omgangsvormen en integriteit:
- Wat zien en ervaren de medewerkers binnen de organisatie?
- Kennen mensen de weg naar de vertrouwenspersoon?
- Is helder wat ongewenste omgangsvormen zijn?
- Wat wordt er door de organisatie gedaan om medewerkers te informeren en voorlichting te geven?
Indien er sprake is van meerdere meldingen of frequent niet integer en ongewenst gedrag binnen uw organisatie, dan nemen wij tijdig contact met uw op.
Preventiemanager
Adviseur Goed Werkgeverschap!
Onze Preventiemanagers zijn uw vaste contactpersoon en aanspreekpunt bij een Premium abonnement.
U kunt daar terecht met al uw vragen omtrent integer en/of gewenst gedrag.
De Preventiemanagers doen periodiek verslag en geven advies over mogelijke risico’s en hoe deze te voorkomen.
Het doel is om samen met u een aanspreekcultuur te creëren, zodat iedereen zich veilig en prettig voelt binnen de organisatie.
Gedragscode
Gewenst Gedrag!
De gedragscode brengt duidelijkheid binnen een organisatie en beschermt u tegen juridische risico's.
Het is een formeel document waarin staat vermeld, welk gedrag wel en niet aanvaardbaar is binnen uw organisatie. De gedragscode bestaat uit verschillende afspraken, die leidend zijn in hoe medewerkers met elkaar en externen omgaan.
Jaarlijks wordt de gedragscode getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt de gedragscode geëvalueerd n.a.v. incidenten en klachten over niet integer en ongewenst gedrag binnen de organisatie.
Bij een Basic abonnement maakt u gebruik van onze gestandaardiseerde gedragscode. Als u kiest voor een Premium abonnement dan neemt onze Preventie Manager contact met u op en wordt de gedragscode afgestemd op uw organisatie en jaarlijks geëvalueerd.
Protocol ongewenste omgangsvormen
Een overzichtelijk protocol!
Hierin staat beschreven welke stappen gevolgd kunnen worden, wanneer er sprake is van niet-integer en/of ongewenst gedrag.
VP-Nederland heeft een infographic ontworpen, waar alle stappen in beeld worden gebracht, zodat het protocol voor iedere medewerker en externe te begrijpen is.
Jaarlijks wordt het protocol getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt het protocol geëvalueerd naar aanleiding van incidenten en klachten over niet-integer en/of ongewenst gedrag.
Jaarlijkse survey medewerkerstevredenheid
Hoe tevreden zijn uw medewerkers?
Als u kiest voor een Premium abonnement dan dient deze survey medewerkerstevredenheid als startpunt op weg naar Goed Werkgeverschap.
De survey wordt anoniem en online gedaan.
De resultaten bieden waardevolle inzichten waar uw organisatie staat met betrekking tot niet integer en/of ongewenst gedrag. Deze resultaten worden gebruikt om de behoeften en verwachtingen van u en uw medewerkers bespreekbaar te maken.
Door de survey jaarlijks te herhalen, kunt u de effectiviteit van de genomen maatregelen meten en sturen op een positieve en duurzame cultuurverandering.
VP-App
Voor iedereen inzichtelijk!
VP-Nederland heeft een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld voor onze abonnees. In deze app hebben medewerkers toegang tot alle documenten behorende bij uw PSA-beleid (psychosociale arbeidsbelasting), zoals het protocol ongewenste omgangsvormen en de gedragscode.
Abonnees van VP-Nederland kunnen door middel van de VP-App makkelijk informatie omtrent hun PSA-beleid delen met medewerkers.
De vertrouwenspersonen van VP-Nederland introduceren zichzelf in de VP-App. Uw medewerker kan zelf een vertrouwenspersoon kiezen, die het best bij hem of haar past.
Keurmerk VP-Nederland
Goed Werkgeverschap!
De abonnees van VP-Nederland kunnen gebruik maken van ons logo. Dit logo staat symbool voor de waarden die wij vertegenwoordigen:
- Kwaliteit
- Betrouwbaarheid
- Professionaliteit
- Aanspreekbaarheid
- Effectiviteit
Het logo van VP-Nederland is het herkenningspunt voor Goed Werkgeverschap. U kunt dit logo gebruiken in al uw interne -en externe uitingen.

Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
Hoor en wederhoor!
VP-Nederland stimuleert te allen tijde om het gesprek met elkaar aan te gaan en ongewenste situaties intern op te lossen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon kan het indienen van een officiële klacht voorkomen.
Een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen is niet wettelijk verplicht, maar staat voor Goed Werkgeverschap.
Met deze regeling krijgt u de kans om eventuele misverstanden bij uw medewerkers en externen weg te nemen. Tevens draagt de regeling bij aan een rechtvaardige behandeling van de klacht.
Met een abonnement bij VP-Nederland is de klachtenregeling voor uw organisatie geregeld. Een klacht komt binnen bij de klachtencoördinator van VP-Nederland. De klachtencoördinator zorgt ervoor dat de klacht bij de juiste persoon binnen uw organisatie terecht komt en effectief wordt opgepakt.
Meldprocedure klokkenluidersregeling
'Klokkenluidersdilemma'.
Als werkgever wil je dat medewerkers zich uitspreken over een vermoeden van een misstand.
Bent u overheidswerkgever of heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst of is uw organisatie werkzaam op het gebied van financiële diensten, dan moet u wettelijk verplicht een meldprocedure hebben om te voldoen aan de Wet bescherming klokkenluiders.
VP-Nederland heeft voor alle abonnees een meldprocedure klokkenluidersregeling opgesteld, welke aan de wettelijke eisen voldoet.
PSA-deel RI&E
Wettelijk Verplicht!
Heeft u als organisatie medewerkers in dienst dan bent u verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen. Hierin geeft u o.a. aan of uw medewerkers risico lopen op psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en welke maatregelen u neemt om PSA tegen te gaan.
PSA valt onder de ARBO wet. Met een Basic en Premium abonnement voldoet u aan de ARBO wet en neemt u voldoende maatregelen om het risico van PSA te minimaliseren.
VP-Nederland regelt voor de Basic en Premium abonnees:
- Gedragscode
- Protocol voor ongewenste omgangsvormen
- Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
- Meldprocedure klokkenluidersregeling
- Toegang tot de vertrouwenspersoon
Met een RI&E moeten echter alle risico’s binnen de organisatie in kaart worden gebracht. VP-Nederland kan voor u, als extra dienst, een volledig RI&E rapport laten opstellen.
Kennismaking, voorlichting medewerkers
Informeren van medewerkers!
Goed Werkgeverschap betekent dat iedereen binnen uw organisatie op de hoogte is van de gedragscode, het protocol ongewenste omgangsvormen, de klachtenregeling, de meldregeling en dat ze weten hoe ze in contact kunnen komen met de juiste vertrouwenspersoon.
Bij beide abonnementen hebben uw medewerkers toegang tot alle informatie in de VP-App. Daarnaast kunnen ze hierin de vertrouwenspersoon van VP-Nederland direct benaderen.
Kiest u voor een Premium abonnement dan komt onze Preventiemanager bij u langs om kennis met u te maken en samen met u een op maat gemaakte voorlichting te geven aan uw medewerkers.
In een interactieve workshop worden o.a. het protocol en de gedragscode toegelicht. Daarnaast worden uw medewerkers wegwijs gemaakt in de VP-App.
Pool vertrouwenspersonen
Voorkom escalatie!
Een medewerker die wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen kan kiezen uit onze diverse pool van vertrouwenspersonen. Deze pool bestaat uit gecertificeerde vertrouwenspersonen met verschillende achtergronden.
De vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:
- Eerste opvang van uw medewerkers: hun verhaal aanhoren en samen een passende oplossing zoeken voor de situatie.
- Voorlichting geven aan de medewerkers en leidinggevenden over ongewenst gedrag en integriteitskwesties. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van een aanspreekcultuur binnen de organisatie.
- Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het management op uw PSA beleid (psychosociale arbeidsbelasting).
Mocht er geen directe oplossing zijn, dan denkt de vertrouwenspersoon mee over eventuele vervolgstappen.

Jaarverslag en signalering
Inzicht!
Jaarlijks ontvangt u een anoniem verslag, wat voldoet aan de wettelijke eisen, met daarin een overzicht van de meldingen van ongewenste omgangsvormen en niet integer gedrag. Het verslag geeft een indruk hoe de medewerkers het werkklimaat binnen uw organisatie ervaren. Naast de feitelijkheden, die zijn benoemd in het verslag is het waardevol om op basis van het verslag met elkaar in gesprek te gaan over ongewenste omgangsvormen en integriteit:
- Wat zien en ervaren de medewerkers binnen de organisatie?
- Kennen mensen de weg naar de vertrouwenspersoon?
- Is helder wat ongewenste omgangsvormen zijn?
- Wat wordt er door de organisatie gedaan om medewerkers te informeren en voorlichting te geven?
Indien er sprake is van meerdere meldingen of frequent niet integer en ongewenst gedrag binnen uw organisatie, dan nemen wij tijdig contact met uw op.
Preventiemanager
Adviseur Goed Werkgeverschap!
Onze Preventiemanagers zijn uw vaste contactpersoon en aanspreekpunt bij een Premium abonnement.
U kunt daar terecht met al uw vragen omtrent integer en/of gewenst gedrag.
De Preventiemanagers doen periodiek verslag en geven advies over mogelijke risico’s en hoe deze te voorkomen.
Het doel is om samen met u een aanspreekcultuur te creëren, zodat iedereen zich veilig en prettig voelt binnen de organisatie.
Gedragscode
Gewenst Gedrag!
De gedragscode brengt duidelijkheid binnen een organisatie en beschermt u tegen juridische risico's.
Het is een formeel document waarin staat vermeld, welk gedrag wel en niet aanvaardbaar is binnen uw organisatie. De gedragscode bestaat uit verschillende afspraken, die leidend zijn in hoe medewerkers met elkaar en externen omgaan.
Jaarlijks wordt de gedragscode getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt de gedragscode geëvalueerd n.a.v. incidenten en klachten over niet integer en ongewenst gedrag binnen de organisatie.
Bij een Basic abonnement maakt u gebruik van onze gestandaardiseerde gedragscode. Als u kiest voor een Premium abonnement dan neemt onze Preventie Manager contact met u op en wordt de gedragscode afgestemd op uw organisatie en jaarlijks geëvalueerd.
Protocol ongewenste omgangsvormen
Een overzichtelijk protocol!
Hierin staat beschreven welke stappen gevolgd kunnen worden, wanneer er sprake is van niet-integer en/of ongewenst gedrag.
VP-Nederland heeft een infographic ontworpen, waar alle stappen in beeld worden gebracht, zodat het protocol voor iedere medewerker en externe te begrijpen is.
Jaarlijks wordt het protocol getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt het protocol geëvalueerd naar aanleiding van incidenten en klachten over niet-integer en/of ongewenst gedrag.
Jaarlijkse survey medewerkerstevredenheid
Hoe tevreden zijn uw medewerkers?
Als u kiest voor een Premium abonnement dan dient deze survey medewerkerstevredenheid als startpunt op weg naar Goed Werkgeverschap.
De survey wordt anoniem en online gedaan.
De resultaten bieden waardevolle inzichten waar uw organisatie staat met betrekking tot niet integer en/of ongewenst gedrag. Deze resultaten worden gebruikt om de behoeften en verwachtingen van u en uw medewerkers bespreekbaar te maken.
Door de survey jaarlijks te herhalen, kunt u de effectiviteit van de genomen maatregelen meten en sturen op een positieve en duurzame cultuurverandering.
VP-App
Voor iedereen inzichtelijk!
VP-Nederland heeft een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld voor onze abonnees. In deze app hebben medewerkers toegang tot alle documenten behorende bij uw PSA-beleid (psychosociale arbeidsbelasting), zoals het protocol ongewenste omgangsvormen en de gedragscode.
Abonnees van VP-Nederland kunnen door middel van de VP-App makkelijk informatie omtrent hun PSA-beleid delen met medewerkers.
De vertrouwenspersonen van VP-Nederland introduceren zichzelf in de VP-App. Uw medewerker kan zelf een vertrouwenspersoon kiezen, die het best bij hem of haar past.
Keurmerk VP-Nederland
Goed Werkgeverschap!
De abonnees van VP-Nederland kunnen gebruik maken van ons logo. Dit logo staat symbool voor de waarden die wij vertegenwoordigen:
- Kwaliteit
- Betrouwbaarheid
- Professionaliteit
- Aanspreekbaarheid
- Effectiviteit
Het logo van VP-Nederland is het herkenningspunt voor Goed Werkgeverschap. U kunt dit logo gebruiken in al uw interne -en externe uitingen.

Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
Hoor en wederhoor!
VP-Nederland stimuleert te allen tijde om het gesprek met elkaar aan te gaan en ongewenste situaties intern op te lossen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon kan het indienen van een officiële klacht voorkomen.
Een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen is niet wettelijk verplicht, maar staat voor Goed Werkgeverschap.
Met deze regeling krijgt u de kans om eventuele misverstanden bij uw medewerkers en externen weg te nemen. Tevens draagt de regeling bij aan een rechtvaardige behandeling van de klacht.
Met een abonnement bij VP-Nederland is de klachtenregeling voor uw organisatie geregeld. Een klacht komt binnen bij de klachtencoördinator van VP-Nederland. De klachtencoördinator zorgt ervoor dat de klacht bij de juiste persoon binnen uw organisatie terecht komt en effectief wordt opgepakt.
Meldprocedure klokkenluidersregeling
'Klokkenluidersdilemma'.
Als werkgever wil je dat medewerkers zich uitspreken over een vermoeden van een misstand.
Bent u overheidswerkgever of heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst of is uw organisatie werkzaam op het gebied van financiële diensten, dan moet u wettelijk verplicht een meldprocedure hebben om te voldoen aan de Wet bescherming klokkenluiders.
VP-Nederland heeft voor alle abonnees een meldprocedure klokkenluidersregeling opgesteld, welke aan de wettelijke eisen voldoet.
PSA-deel RI&E
Wettelijk Verplicht!
Heeft u als organisatie medewerkers in dienst dan bent u verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen. Hierin geeft u o.a. aan of uw medewerkers risico lopen op psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en welke maatregelen u neemt om PSA tegen te gaan.
PSA valt onder de ARBO wet. Met een Basic en Premium abonnement voldoet u aan de ARBO wet en neemt u voldoende maatregelen om het risico van PSA te minimaliseren.
VP-Nederland regelt voor de Basic en Premium abonnees:
- Gedragscode
- Protocol voor ongewenste omgangsvormen
- Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
- Meldprocedure klokkenluidersregeling
- Toegang tot de vertrouwenspersoon
Met een RI&E moeten echter alle risico’s binnen de organisatie in kaart worden gebracht. VP-Nederland kan voor u, als extra dienst, een volledig RI&E rapport laten opstellen.
Kennismaking, voorlichting medewerkers
Informeren van medewerkers!
Goed Werkgeverschap betekent dat iedereen binnen uw organisatie op de hoogte is van de gedragscode, het protocol ongewenste omgangsvormen, de klachtenregeling, de meldregeling en dat ze weten hoe ze in contact kunnen komen met de juiste vertrouwenspersoon.
Bij beide abonnementen hebben uw medewerkers toegang tot alle informatie in de VP-App. Daarnaast kunnen ze hierin de vertrouwenspersoon van VP-Nederland direct benaderen.
Kiest u voor een Premium abonnement dan komt onze Preventiemanager bij u langs om kennis met u te maken en samen met u een op maat gemaakte voorlichting te geven aan uw medewerkers.
In een interactieve workshop worden o.a. het protocol en de gedragscode toegelicht. Daarnaast worden uw medewerkers wegwijs gemaakt in de VP-App.
Pool vertrouwenspersonen
Voorkom escalatie!
Een medewerker die wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen kan kiezen uit onze diverse pool van vertrouwenspersonen. Deze pool bestaat uit gecertificeerde vertrouwenspersonen met verschillende achtergronden.
De vertrouwenspersoon heeft verschillende taken:
- Eerste opvang van uw medewerkers: hun verhaal aanhoren en samen een passende oplossing zoeken voor de situatie.
- Voorlichting geven aan de medewerkers en leidinggevenden over ongewenst gedrag en integriteitskwesties. De nadruk ligt hierbij op het ontwikkelen van een aanspreekcultuur binnen de organisatie.
- Gevraagd en ongevraagd advies geven aan het management op uw PSA beleid (psychosociale arbeidsbelasting).
Mocht er geen directe oplossing zijn, dan denkt de vertrouwenspersoon mee over eventuele vervolgstappen.

Jaarverslag en signalering
Inzicht!
Jaarlijks ontvangt u een anoniem verslag, wat voldoet aan de wettelijke eisen, met daarin een overzicht van de meldingen van ongewenste omgangsvormen en niet integer gedrag. Het verslag geeft een indruk hoe de medewerkers het werkklimaat binnen uw organisatie ervaren. Naast de feitelijkheden, die zijn benoemd in het verslag is het waardevol om op basis van het verslag met elkaar in gesprek te gaan over ongewenste omgangsvormen en integriteit:
- Wat zien en ervaren de medewerkers binnen de organisatie?
- Kennen mensen de weg naar de vertrouwenspersoon?
- Is helder wat ongewenste omgangsvormen zijn?
- Wat wordt er door de organisatie gedaan om medewerkers te informeren en voorlichting te geven?
Indien er sprake is van meerdere meldingen of frequent niet integer en ongewenst gedrag binnen uw organisatie, dan nemen wij tijdig contact met uw op.
Preventiemanager
Adviseur Goed Werkgeverschap!
Onze Preventiemanagers zijn uw vaste contactpersoon en aanspreekpunt bij een Premium abonnement.
U kunt daar terecht met al uw vragen omtrent integer en/of gewenst gedrag.
De Preventiemanagers doen periodiek verslag en geven advies over mogelijke risico’s en hoe deze te voorkomen.
Het doel is om samen met u een aanspreekcultuur te creëren, zodat iedereen zich veilig en prettig voelt binnen de organisatie.
Gedragscode
Gewenst Gedrag!
De gedragscode brengt duidelijkheid binnen een organisatie en beschermt u tegen juridische risico's.
Het is een formeel document waarin staat vermeld, welk gedrag wel en niet aanvaardbaar is binnen uw organisatie. De gedragscode bestaat uit verschillende afspraken, die leidend zijn in hoe medewerkers met elkaar en externen omgaan.
Jaarlijks wordt de gedragscode getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt de gedragscode geëvalueerd n.a.v. incidenten en klachten over niet integer en ongewenst gedrag binnen de organisatie.
Bij een Basic abonnement maakt u gebruik van onze gestandaardiseerde gedragscode. Als u kiest voor een Premium abonnement dan neemt onze Preventie Manager contact met u op en wordt de gedragscode afgestemd op uw organisatie en jaarlijks geëvalueerd.
Protocol ongewenste omgangsvormen
Een overzichtelijk protocol!
Hierin staat beschreven welke stappen gevolgd kunnen worden, wanneer er sprake is van niet-integer en/of ongewenst gedrag.
VP-Nederland heeft een infographic ontworpen, waar alle stappen in beeld worden gebracht, zodat het protocol voor iedere medewerker en externe te begrijpen is.
Jaarlijks wordt het protocol getoetst aan de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast wordt het protocol geëvalueerd naar aanleiding van incidenten en klachten over niet-integer en/of ongewenst gedrag.
Jaarlijkse survey medewerkerstevredenheid
Hoe tevreden zijn uw medewerkers?
Als u kiest voor een Premium abonnement dan dient deze survey medewerkerstevredenheid als startpunt op weg naar Goed Werkgeverschap.
De survey wordt anoniem en online gedaan.
De resultaten bieden waardevolle inzichten waar uw organisatie staat met betrekking tot niet integer en/of ongewenst gedrag. Deze resultaten worden gebruikt om de behoeften en verwachtingen van u en uw medewerkers bespreekbaar te maken.
Door de survey jaarlijks te herhalen, kunt u de effectiviteit van de genomen maatregelen meten en sturen op een positieve en duurzame cultuurverandering.
VP-App
Voor iedereen inzichtelijk!
VP-Nederland heeft een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld voor onze abonnees. In deze app hebben medewerkers toegang tot alle documenten behorende bij uw PSA-beleid (psychosociale arbeidsbelasting), zoals het protocol ongewenste omgangsvormen en de gedragscode.
Abonnees van VP-Nederland kunnen door middel van de VP-App makkelijk informatie omtrent hun PSA-beleid delen met medewerkers.
De vertrouwenspersonen van VP-Nederland introduceren zichzelf in de VP-App. Uw medewerker kan zelf een vertrouwenspersoon kiezen, die het best bij hem of haar past.
Keurmerk VP-Nederland
Goed Werkgeverschap!
De abonnees van VP-Nederland kunnen gebruik maken van ons logo. Dit logo staat symbool voor de waarden die wij vertegenwoordigen:
- Kwaliteit
- Betrouwbaarheid
- Professionaliteit
- Aanspreekbaarheid
- Effectiviteit
Het logo van VP-Nederland is het herkenningspunt voor Goed Werkgeverschap. U kunt dit logo gebruiken in al uw interne -en externe uitingen.

Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
Hoor en wederhoor!
VP-Nederland stimuleert te allen tijde om het gesprek met elkaar aan te gaan en ongewenste situaties intern op te lossen. Een gesprek met de vertrouwenspersoon kan het indienen van een officiële klacht voorkomen.
Een klachtenregeling ongewenste omgangsvormen is niet wettelijk verplicht, maar staat voor Goed Werkgeverschap.
Met deze regeling krijgt u de kans om eventuele misverstanden bij uw medewerkers en externen weg te nemen. Tevens draagt de regeling bij aan een rechtvaardige behandeling van de klacht.
Met een abonnement bij VP-Nederland is de klachtenregeling voor uw organisatie geregeld. Een klacht komt binnen bij de klachtencoördinator van VP-Nederland. De klachtencoördinator zorgt ervoor dat de klacht bij de juiste persoon binnen uw organisatie terecht komt en effectief wordt opgepakt.
Meldprocedure klokkenluidersregeling
'Klokkenluidersdilemma'.
Als werkgever wil je dat medewerkers zich uitspreken over een vermoeden van een misstand.
Bent u overheidswerkgever of heeft u meer dan 50 medewerkers in dienst of is uw organisatie werkzaam op het gebied van financiële diensten, dan moet u wettelijk verplicht een meldprocedure hebben om te voldoen aan de Wet bescherming klokkenluiders.
VP-Nederland heeft voor alle abonnees een meldprocedure klokkenluidersregeling opgesteld, welke aan de wettelijke eisen voldoet.
PSA-deel RI&E
Wettelijk Verplicht!
Heeft u als organisatie medewerkers in dienst dan bent u verplicht om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen. Hierin geeft u o.a. aan of uw medewerkers risico lopen op psychosociale arbeidsbelasting (PSA) en welke maatregelen u neemt om PSA tegen te gaan.
PSA valt onder de ARBO wet. Met een Basic en Premium abonnement voldoet u aan de ARBO wet en neemt u voldoende maatregelen om het risico van PSA te minimaliseren.
VP-Nederland regelt voor de Basic en Premium abonnees:
- Gedragscode
- Protocol voor ongewenste omgangsvormen
- Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
- Meldprocedure klokkenluidersregeling
- Toegang tot de vertrouwenspersoon
Met een RI&E moeten echter alle risico’s binnen de organisatie in kaart worden gebracht. VP-Nederland kan voor u, als extra dienst, een volledig RI&E rapport laten opstellen.
Kennismaking, voorlichting medewerkers
Informeren van medewerkers!
Goed Werkgeverschap betekent dat iedereen binnen uw organisatie op de hoogte is van de gedragscode, het protocol ongewenste omgangsvormen, de klachtenregeling, de meldregeling en dat ze weten hoe ze in contact kunnen komen met de juiste vertrouwenspersoon.
Bij beide abonnementen hebben uw medewerkers toegang tot alle informatie in de VP-App. Daarnaast kunnen ze hierin de vertrouwenspersoon van VP-Nederland direct benaderen.
Kiest u voor een Premium abonnement dan komt onze Preventiemanager bij u langs om kennis met u te maken en samen met u een op maat gemaakte voorlichting te geven aan uw medewerkers.
In een interactieve workshop worden o.a. het protocol en de gedragscode toegelicht. Daarnaast worden uw medewerkers wegwijs gemaakt in de VP-App.
Indien medewerkers gebruik maken van onze pool van vertrouwenspersonen dan betaalt u € 135,- per uur. Wij factureren maandelijks in eenheden van 15 minuten en de eerste keer dat uw medewerker een vertrouwenspersoon benadert, worden de eerste 15 minuten niet berekend. De looptijd van uw abonnement is 1 jaar en daarna kunt u maandelijks opzeggen.
Alle prijzen zijn exclusief BTW.